Zmeny v sezóne 2016 v F1

V sezóne 2016 pretekov formuly F1 sa vyskytlo niekoľko zmien, ktoré sa týkajú technických parametrov monopostov a obmedzení, ktoré musia dodržať technické oddelenia jednotlivých tímov, ak chcú zabojovať o umiestnenie na stupienku víťazov.

Prvé dôležité usmernenie sa samozrejme týka motorov. Toto usmernenie, dalo by sa povedať, že má dve časti. Jedna sa týka počtu pohonných jednotiek a druhá sa týka vývoja pohonných jednotiek. So zvýšením počtu pretekov v tejto sezóne z 19 na 21 sa zvýšil aj počet pohonných jednotiek, ktoré môže každý pretekár použiť za sezónu. Tento počet sa zvýšil oproti minulosti zo štyroch na päť. Následne sa bude udeľovať penalizácia iba ak pretekár použije šiestu pohonnú jednotku.

f1

Čo sa týka ich vývoja, tak každý výrobca bude mať k dispozícii 32 akoby žetónov, pomocou ktorých bude môcť zasahovať do motorov počas bežiacej sezóny. Tieto žetóny alebo pokusy budú môcť stajne využiť podľa svojho uváženia, pričom by to malo byť diskrétne, takže by sa nemali dostať na svetlo sveta, že koľko a akých zmien bolo urobených pri zásahu do motora počas sezóny. Navyše, aj keď po starom mohol každý výrobca dodať len jeden motor, tak po novom sa môžu použiť motory z predchádzajúcej sezóny, ak prešli schválením.

Ďalším usmernením je umiestnenie výfukov. Po novom budú musieť tímy používať oddelené výfukové prívodné rúry pre turbíny a klapku rozvodu výfukových plynov. Robí sa tak kvôli zníženiu hluku motora, v predošlej sezóne 2015 boli povolené neoddelené výfuky. Nové pravidlá však dovoľujú zvoliť možnosť použitia dvojitej rúry pre klapku rozvodu výfukových plynov, pričom vzdialenosť medzi samotným ukončením výfuku a hlavnej trubice nesmie byť viac ako 100 mm.

formula1

Pri bezpečnosti jazdca sa prijali tiež nové usmernenia. Ochranná konštrukcia hlavy jazdca na kokpite musí byť o 20 mm vyššia ako bola vlani. Táto konštrukcia musí navyše splniť technickú normu tlakovej záťaže, kedy musí vydržať namáhanie o veľkosti 50N na 30s.

Mnohí fanúšikovia tohto športu sledujú tieto zmeny. Niektoré sa vítané viac, iné menej, avšak dôležité je, aby tento šport zostal v ich rebríčku na prvom mieste. Stávkové kancelárie sledujú tiež tieto zmeny a snažia sa získať kuloárne informácie z jednotlivých stajní, aby si zabezpečili dobrú informovanosť v oblasti technickej prípravy a šikovnosti technikov, ktorí sa venujú úpravám na vozidlách.

Zaujímavou zmenou v technických aspektoch sú pneumatiky. Pretekári budú môcť používať namiesto dvoch typov pneumatík Pirelli teraz tri, aby sa dali využívať viaceré stratégie pri bežiacich pretekoch, kedy sa pri pravidelných zastávkach musia vymieňať pneumatiky. Pred každým závodom talianska firma dodá dve sady týchto pneumatík, ktoré môžu byť použité. Jazdci tak budú mať možnosť kombinovať a využívať počas jednotlivých fáz pretekov rôzne typy pneumatík podľa toho, akou cestou sa vydajú za chcené víťazstvo a body.

Ďalej každé vozidlo musí byť vybavené vysokorýchlostnou kamerou pre analýzu nehôd a zrážok. Tiež každý jazdec bude musieť mať akcelerometer v uchu a to nielen pri samotných pretekoch, ale aj pri testoch, ktorých sa zúčastňuje viac ako jeden tím.

Share Button